AGB-code wijziging: hier moet je op letten

Als zorgaanbieder is het essentieel om een AGB-code te hebben om toewijzingen voor jouw cliënten te ontvangen en de geleverde zorg te kunnen declareren. Naast een persoonlijke AGB-code heb je ook een AGB-code nodig voor jouw zorginstelling.

Een AGB-code, ofwel Algemeen Gegevensbeheer Zorgverleners, is een unieke code die wordt toegekend aan zorgaanbieders en -verleners in Nederland. Om een AGB-code aan te kunnen vragen, heb je een registratie nodig bij de KvK-register. Deze code wordt gebruikt voor het identificeren van zorgverleners en -instellingen in het uitwisselen van informatie met betrekking tot toewijzingen, declaraties en andere administratieve handelingen. Een correcte en up-to-date registratie van AGB-codes is van groot belang voor een nauwkeurige verwerking van zorggerelateerde gegevens.

Wanneer er veranderingen plaatsvinden in de rechtsvorm of het KvK-nummer van een zorginstelling, heeft dit directe gevolgen voor de bijbehorende AGB-code. In deze gevallen is het noodzakelijk een nieuwe AGB-code aan te vragen om de continuïteit van toewijzingen en declaraties te waarborgen. Deze verandering brengt echter administratieve stappen met zich mee die tijdig en zorgvuldig moeten worden uitgevoerd om de overgang naar de nieuwe AGB-code soepel te laten verlopen.

Ben je klant van MijnZorgdeclaratie?
Wanneer klanten van MijnZorgdeclaratie een wijziging in de AGB-code hebben, dan is het belangrijk dat wij tijdig hiervan op de hoogte worden gesteld. Dit vereist namelijk een aanpassing in de inrichting van het MZD-portaal. Samen spreken we een datum af vanaf wanneer de werkzaamheden op de nieuwe AGB-code worden uitgevoerd.

Om de inrichting in het MZD-portaal succesvol af te ronden, dient de zorgaanbieder een nieuw systeemcertificaat aan te vragen bij Vecozo op de nieuwe AGB-code. MijnZorgdeclaratie zal dit nieuwe systeemcertificaat in het MZD-portaal installeren, waardoor het berichtenverkeer kan starten op de nieuwe AGB-code.

Bij een wijziging van de AGB-code moeten de huidige toewijzingen worden gestopt en moeten deze overgezet worden naar de nieuwe AGB-code. Het is noodzakelijk om de gemeenten waarmee wordt samengewerkt tijdig op de hoogte te stellen van deze wijziging, aangezien zij betrokken zijn bij het proces van toewijzingen. Een goede communicatie met de betrokken gemeenten is essentieel om de overgang naar de nieuwe AGB-code soepel te laten verlopen.

Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen? Neem dan gerust contact op door te mailen naar administratie@mijnzorgdeclaratie.nl of vul het contactformulier op onze website in.

Neem contact met ons op »